For å kunne si noe om den samiske kulturen i dag kan det være greit å ha litt bakgrunnskunnskaper om hvordan samene har levd tidligere hva slags folk samene egentlig er.
Samene er en folkegruppe som i dag regnes som ett urfolk og en minoritet. Det finnes flere minoriteter i Norge og i hele Europa, men bare samene regnes som urfolk. Samene er faktisk den eneste folkegruppen i Europa som kan regnes som urfolk. Dette gir samene noen andre rettigheter om hvordan de skal behandles, enn andre minoriteter. Fordi samene lever, blant annet, i Norge. Har Norge blitt pålagt å følge reglene som er satt av ILO, FNs Internasjonale Arbeidsorganisasjon, som sier at en urbefolkning har samme rett til statsborgerskap som andre og skal ikke diskrimineres av vertslandet. Folkegruppens kultur, religion og andre verdier skal respekteres av samfunnet og de skal ha rett til opplæring i sitt eget språk gjennom skolen.
Samene er kjent for å ha levd på store åpne sletter i nordlige deler av Skandinavia, Nord-Finland og på Kolahalvøya. Det nøyaktige antallet samer som finnes er nesten umulig å angi, fordi man velger selv om man vil regnes som same eller ikke. Men man regner med at det lever et tall mellom 50.000 og 80.000 samer. Av disse bor ca 40.000 i Norge, som vil si at vi majoriteten bor i Norge.
Den tradisjonelle samen var kjent for å drive med reindrift på viddene samtidig som de drev småbruk og fiske i lavlandet. Men gjennom historien har antallet som fortsatt lever på denne måten sunket drastisk, og i dag er det kun et fåtall som faktisk lever på tradisjonelt vis. Antallet samer som faktisk kan samisk har også gått ned, fordi på sent 1800-tall og tidlig 1900-tall ble ønsket om å fornorske samene veldig sterk i den norske befolkningen. Man prøvde å assimilere samene. Dette ble gjort gjennom at man forbød samiske unger å snakke samisk på skolen, og all undervisning forgikk på norsk, derfor ble samene tvunget til å måtte lære seg norsk, for å ha mulighet til å kunne skaffe seg utdanning. Ikke bare forbød de å snakke samisk, det var heller ikke lov å joike, som er den tradisjonelle samiske sangen.
Så hvilke konsekvenser har assimileringen i forrige århundre ført med seg i dag? Som sagt har antallet samer som lever på tradisjonelt vis og som faktisk kan snakke samisk gått drastisk ned. Dette er nok i stor grad assimileringen sin skyld, for ved at samene ble nektet å utøve samisk kultur over en ganske lang tidsperiode, førte til at man på et vis hoppet over en generasjon samer, før man tillot det igjen. Det førte til at barna til de som var offer for assimilering ikke hadde like store muligheter og kvalifikasjoner til å føre tradisjonen videre til sine barn. Og derfor fikk dette konsekvenser for deres generasjon, som igjen fikk konsekvenser for neste, og vil få konsekvenser for framtidige generasjoner også.
Politikken som føres i Norge i dag prøver å legge til rette til samisk opplæring, som et forsøk på å rette opp feilene som ble gjort tidligere. Loven i Norge sier at alle samer har rett til opplæring i samisk hvis man ønsker det. Men dette gjelder kun i samiske områder, som vil si fra Røros og nordover. for å kunne kreve å få samisk opplæring gjennom skolen lenger sør i Norge, må man være en gruppe på minst 10 stykker som ønsker det. Dette er selvfølgelig mulig i de store byene, der du ganske sikkert har mulighet til å opprette en gruppe på 10, men hva med de små bygdene, hva med den ene, eller de to som bor i den samme bygda med bare 100 innbyggere, skal ikke de også få rett til opplæring? Dette er en problemstilling som jeg mener politikerne må tenke over.
Selv om mye av den samiske kulturen er på vei bort, har likevel noe blitt bevart. Mari Boine er en veldig viktig samisk kulturperson. Hun fikk joik til å bli noe flere visste om og hørte på. Hun moderniserte joiken og den samiske musikken ved å blande inn elementer fra ikke-samisk kultur som jazz, rock og folkemusikalske tradisjoner fra mange forskjellige kulturer. Mari Boine er kjent som en musiker som lager "verdensmusikk" fordi hun blander sammen tradisjoner fra så mange forskjellige kulturer verden over. En annen veldig viktig kulturperson for samene er Nils Gaup, som har laget to kritikerroste filmer som handler om den samiske kulturen. Den første var Veiviser som hadde som mål å gjøre gamle samiske sagn kjent for verden, denne filmen ble nominert til Oscar. Den andre filmen er Kautokeino-opprøret som handler om samisk historie, og en av de mørkeste hendelsene i norsk og samisk historie, da en gruppe samer gikk til angrep på handelsstanden i Kautokeino. Dette førte til at to av opprørerne ble halshugd. Denne hendelsen var en av årsakene til at assimileringen i Norge ble forsterket. Andre deler av den moderne samiske kulturen er Samisk Radio og Tv. Hver dag sendes det nyheter og barneprogrammer på NRK. Andre medier som får støtte fra staten er de tre avisene som regnes som samiske, Sagat, Min Aigi og Assu.
For å oppsummere mener jeg at, selv om mye av den samiske kulturen har gått tapt i det moderne norske samfunnet har noen deler blitt bevart, i et forsøk om å føre den samiske tradisjonen videre.
Kilder:
http://ndla.no/nb/node/8201?fag=36 (tilgang 23.10.2013)
http://www.norskfolkemuseum.no/Utstillinger/Faste-utstillinger/Samisk-kultur/ (tilgang 23.10.2013)
http://radardigital.cappelendamm.no/c479657/artikkel/vis.html?tid=488566 (tilgang 23.10.2013)
http://no.wikipedia.org/wiki/Samer (tilgang 23.10.2013)
http://no.wikipedia.org/wiki/Fornorsking_av_samer (tilgang 23.10.2013)
http://no.wikipedia.org/wiki/Assimilering (tilgang 23.10.2013)
http://no.wikipedia.org/wiki/Mari_Boine (tilgang 23.10.2013)
http://no.wikipedia.org/wiki/Kautokeinooppr%C3%B8ret (tilgang 23.10.2013)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar